De concrete aanleiding voor de actie was het feit dat de NMBS-directie een compleet vernieuwe reglementering in verband met de Signalisatie van het treinverkeer wou laten ingaan op vrijdag 1 september. Dit zonder de machinisten opleiding of bijscholing te geven over de nieuwigheden, wijzigingen, aanpassingen van de signalisatie. Geen opleiding geven over zo'n essentiële dingen is vragen om problemen en brengt de veiligheid van het treinverkeer in gevaar.
De directie wou op geen enkele manier opleiding of toelichting geven bij de bundel van meer dan 200 blz. Erger nog: deze week verspreidde de directie nog een extra bundeltje van meer dan 20 blz met correcties en aanpassingen op de nieuwe reglementering die op 1 september van toepassing zou worden.
Deze morgen gaf de directie toe aan de actievoerders en besloot de invoering van de nieuwe signalisatie uit te stellen tot nader te bepalen datum en eerst de treinbestuurders de nodige opleiding te geven in de komende weken.
Daarop werd de actie afgeblazen. De directie voelde de hete adem in haar nek, want er werden de komende dagen ook acties verwacht in West-Vlaanderen en Henegouwen.
De treinbestuurders zullen nu de directie aan hun woord houden en verwachten dat men zo snel mogelijk met de opleidingen begint. Dit echter zonder te raken aan de verlof- en rustdagen van de treinbestuurders.
Bovendien stelden de treinbestuurders naar de toekomst toe nog bijkomende eisen:
- het serieus nemen van de comités PBW (veiligheid)
- het rijden op lijnen zonder lijnkennis wordt categoriek verworpen
- de overgang na 18 jaar dienst naar 1ste treinbestuurder
- rekening houden met de opmerkingen van het personeel bij het opstellen van de nieuwe reeksen (dienstregeling)
- behoud van anciëniteit voor de rangeerbestuurders die de overstap naar treinbestuurder maken.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire