Zowel in enkele Vlaamse depots als in een paar Waalse groeit de onrust bij de treinbestuurders. De NMBS-directie wil namelijk op 1 september een nieuwe reglementering invoeren in veband met de signalisatie van het treinverkeer, en dit zonder er de treinbestuurders de nodige opleiding over te geven.
Veel machinisten zijn boos, ongerust en spreken er schande over. In de nieuwe reglementering wijzigen heel wat zaken, wordt nieuwe signalisatie ingevoerd, worden aanpassingen doorgevoerd, etc. De signalisatie is nogal iets essentieels uiteraard. Men is vooral boos omdat de machinisten hierover enkel een bundel documenten van zo'n 200 blz kregen, zonder enige opleidingsessie over de wijzigingen, nieuwigheden en aanpassingen ivm de signalisatie op het Belgisch spoorwegennet. Geen woordje uitleg, niks! Nog erger: deze week kregen ze al een stapeltje documenten met correcties op fouten die in de nieuwe reglementering staan die vanaf 1 september van kracht wordt.
Wij vinden dit ongehoord, dit gaat in tegen alle principes van een veilig treinverkeer! Zo vraagt men om moeilijkheden.
Daarom rommelt het onder het treinbesturingspersoneel en kan het de komende dagen wel eens tot spontane acties komen op verschillende plaatsen.
De machinisten eisen: een degelijke opleiding over de nieuwe bundel over de Signalisatie vooraleer deze van kracht wordt.
Herinner je dat amper iets meer dan een jaar geleden zich ongeveer hetzelfde voor deed. Toen voerde de NMBS-directie een hele nieuwe bundel in over de reglementering ivm het remmen van de treinen. ook iets super essentieel. Eerst wilde men daar toen ook geen opleiding over geven, tot de treinbestuurders her en der dreigden met acties. Zal de geschiedenis zich herhalen?
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar de NMBS-directie blijkbaar wel...begrijpe wie kan!
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire