vendredi, septembre 30, 2005

Uit hoeveel stukjes bestaat de NMBS?

Iemand schreef ons vandaag het volgende:
"Weet er iemand eigenlijk nog uit hoeveel stukjes de NMBS bestaat? Ja, natuurlijk uit drie stukken! De NMBS-Holding, Infrabel NV en NMBS NV.
Ja, mis poes! Je bent al een stukske vergeten! Het "Fonds voor de Spoorweginfrastructuur".
Dat fonds bezit de spoorweginfrastructuur. En Infrabel NV mag dat onderhouden en beheren!

Dat Fonds heeft een deel van de schuld overgenomen van de oude NMBS. Voor 5,47 miljard.
(zie: http://treasury.fgov.be/interdette/nl_data_indicators.htm). Tegelijk heeft dat Fonds alle spoorinfrastrcutuur afgenomen van de NMBS. Maw: de NMBS heeft de infrastructuur niet meer in haar bezit. En Infrabel mag dat beheren en onderhouden.

Maar er zijn nog meer stukken. Ah ja?
Jazeker. B-Cargo, de goederen, wil het helemaal alleen gaan doen. Of noemt dat nu New Cargo?

En nog meer? Jaja! Ze willen nu ook "New Passenger" en "New Netwerk" gaan oprichten...
En ik heb nog iets gehoord van Sibelit NV of zo iets. Iets te maken met de goederen...

En geraakte gij daar nog aan uit?

Dit stond onlangs in de krant:

Europees besluit kost NMBS 300 miljoen

De NMBS moet vanaf volgend jaar 300 miljoen euro meer betalen aan Infrabel voor het gebruik van de spoorinstallaties en de stations. Dat is het gevolg van een beslissing van de Europese Commissie. De Belgische spoorwegmaatschappij heeft dat geld niet en moet dus een hogere dotatie krijgen van de overheid of de prijzen van de tickets fors verhogen.

Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur, factureert zijn klanten vanaf volgend jaar ongeveer 500 miljoen euro voor het gebruik van sporen en perrons. Dat is 2,5 keer meer dan vandaag of een stijging met 300 miljoen. Met uitzondering van het kleine privé-spoorbedrijf Dillen & Le Jeune Cargo, is de NMBS de enige klant van Infrabel.

Aucun commentaire: