BRUSSEL - Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen, doet voor een deel van haar elektriciteitsbehoeften een beroep op Nuon België. De samenwerking geldt voor 1.200 stations, werkplaatsen, kantoren, spoorwissels en seininrichtingsinstallaties in het Vlaamse, Waalse en Brusselse Gewest. Voor de aandrijving van het treinmaterieel ging Infrabel enkele weken geleden nog in zee met Electrabel. Infrabel kiest naar eigen zeggen voor Nuon wegens de lage vaste energieprijs en kwalitatieve dienstverlening. Zo biedt Nuon de mogelijkheid tot het gebruik van de energiecockpit, waar men terecht kan voor gedetailleerde informatie over het eigen energieverbruik, stelt Infrabel vrijdag in een persmededeling.
Een ander voordeel van Nuon is de elektronische facturatie van haar rekeningen, zegt Infrabel. Het contract dat is afgesloten tussen Infrabel en Nuon behelst een bedrag van ongeveer 30 miljoen euro en loopt van 1 januari 2006 tot eind 2007. Door de verhoging van de energieprijs is dit bedrag hoger dan het bedrag van het vorige contract.
Toch blijft het een erg competitief aanbod ten opzichte van de huidige marktprijs, luidt het. Enkele weken terug sloot Infrabel nog een elektriciteitscontract af met Electrabel. Dat contract slaat enkel op de stroom die nodig is voor de tractie, zeg maar de aandrijving van de treinen. Het contract met Nuon heeft betrekking op de stroom die nodig is voor het niet-tractiegedeelte. De spoorwegen zijn één van de grootste elektriciteitsverbruikers van ons land.
(Bron De Standaard, 04 nov 2005)
mercredi, novembre 09, 2005
Inscription à :
Publier les commentaires (Atom)
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire