Volgens onze bronnen heeft de regering het artikel 87 goedgekeurd. Het moet nu de gewone weg volgen (Raad van State, parlement, senaat) en zou dus in voege moeten treden op 1 januari. Waarna het rijdend personeel definitief op 55 jaar op pensioen kan blijven gaan.
En zoals verwacht heeft de regering er wel een aantal voorwaarden aan gekoppeld:
- De NMBS moet onderzoeken op welke wijze ze het rijdend personeel kan stimuleren langer te werken dan 55 jaar. Namelijk tot 58 jaar. Daarvoor zou men een premie willen geven voor diegenen die langer willen blijven werken. Hoeveel die premie zou bedragen en wie - de NMBS of de regering - die premie zou moeten betalen is nog onduidelijk.
- De NMBS moet in afwijking van bundel 541 maatregelen nemen om machinisten die internationaal grensoverschrijdend goederenverkeer doen, diensten te laten doen tot 11 uur per dienst. Dit naar analogie van de machinisten Thalys en Eurostar.
- Het Cargo-beroep "operator-besturing" met daaraan gekoppeld de polyvalentie moet goedgekeurd worden.
Het is dus zoals we gevreesd hadden: pensioen op 55 kan, maar er wordt het een en ander in ruil gevraagd. Bovendien kan men naar de toekomst toe uiteraard nog altijd maatregelen nemen om de pensioenleeftijd te verhogen. Nu zal het "vrijwillig" met een premie gebeuren. Maar hoe vrijwillig zal dit zijn?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire