jeudi, octobre 06, 2005

24-urenstaking spoor vrijdag 7 oktober

Beide grote spoorvakbonden, ACOD-spoor en ACV-Transcom, besloten deel te nemen aan de 24-urenstaking van vrijdag 7 oktober. De staking begint donderdagavond 6 oktober om 22u tot vrijdagavond 22u.

De redenen voor het ACOD-spoor om te staken zijn:

"De ACOD sector SPOOR schrijft zich in deze actie in en legt
het werk neer van donderdag 6 oktober 22h00 tot vrijdag 7 oktober 22h00
omdat tal van punten uit de oriëntatienota van de regering ook, en sommige zelfs vooral, op onze sector betrekking hebben. Enkele voorbeelden :

- Tewerkstelling van jongeren.

Is verworden tot een lachertje als je ziet welk een lamlendig aanwervingbeleid door de NMBS wordt gevoerd.
Tot vandaag werd slechts 25% van de voor 2005 voorziene aanwervingen gerealiseerd.

- Einde loopbaanproblematiek.

Is bij de NMBS dode letter. Men probeert zelfs terug te komen op afspraken uit het protocol 2003/2005 waarin overeengekomen was dat de nefaste gevolgen van de eenheidswet eindelijk ook voor het rijdende personeel zouden opgeheven worden.

- Bijzondere maatregelen voor bedrijven met nacht- en ploegenwerk.

Alhoewel deze stelsels bij de NMBS, en vooral in de commerciële sectoren ( cargo, passengers), veelvuldig van toepassing zijn wordt er binnen de NMBS met geen woord over gerept.
Dit zal op zéér korte termijn gevolgen hebben voor de concurrentiepositie van onze NMBS."

"Argumenten zijn er in overvloed:

• De sociale zekerheid belangt alle burgers, dus ook het spoorwegpersoneel aan.

• De koppeling van de sociale uitkeringen aan de welvaartsindicatoren vormt op het vlak van de pensioenen de beste vrijwaring om het concept van de perequatie van de pensioenen te beschermen. Door het ene niet uit te voeren, komt het andere in gevaar. Kortom, ook het spoorwegpersoneel wordt hier geviseerd.

• Hoewel de regeringsnota, die nu wordt besproken, duidelijk de privé-sector beoogt, wanneer ze verwijst naar het langer aan het werk houden van de oudere generaties, stelt het document ook dat in de “openbare sector” eveneens de gepaste maatregelen zullen moeten getroffen worden. Het spoorwegpersoneel zal hiervan dus evenmin gespaard blijven.

• Op het vlak van de aanwerving van jongeren, en in het bijzonder van de laagst geschoolden, is er sprake van een versterking van de federale globale ontwerpen.

De NMBS kijkt apathisch toe terwijl momenteel reeds een 100-tal posten van vakbediende- sporen niet aangevuld worden en er steeds vaker een beroep wordt gedaan op onderaanneming."


Voor het ACV-TRANSCOM SPOORWEGEN zijn er volgende argumenten:

"ACV Transcom roept op tot een algemene werkonderbreking van donderdag 06 oktober 2005 22 uur tot vrijdag 07 oktober 2005 22 uur.

Tewerkstelling

ACV-Transcom stelt vast, dat:
- de Maatschappij de voorgelegde strategische wervingen niet kan invullen;
- de overplaatsingen en aanstellingen niet kunnen uitgevoerd worden wegens gebrek aan personeel.

Wij eisen:
- de strategische wervingen uit te voeren zoals voorzien;
- onmiddellijke aanwervingen in de lagere categorieën;
- respect voor de conventie van terbeschikkingstelling van het personeel van NMBS en Infrabel.
Koopkracht

ACV-Transcom stelt vast dat de inkomsten van de NMBS stijgen.
Dit is grotendeels te danken aan de inzet en werkkracht van het personeel, ondanks de leiding.
Wij eisen dat deze inkomstenverhoging ook wordt gebruikt voor de verhoging van de koopkracht van het personeel.

Sociaal

ACV-Transcom eist dat:
- deeltijdse arbeid een recht wordt;
- de pensioenleeftijd voor het rijdend personeel op 55 jaar en 30 jaar rijdende dienst definitief bekrachtigd wordt.
- Ook voor het andere personeel een eindeloopbaanplan wordt uitgewerkt zodat een geleidelijke, vroegtijdige uittreding mogelijk wordt."

Wilt u hier op deze weblog verslag uitbrengen van uw plaatselijke acties? Dat kan! Stuur alles (inclusief eventuele foto's) naar railbloggers@gmail.com.

Aucun commentaire: